Производителите се преориентират към продукти, които не горят и поне според първите им изследвания са по-малко вредни от класическите цигари

Абсолютно бизнес изключение ще е компания да се откаже от основния си продукт, и то не защото търсенето му е спряло. Но днес световните цигарени концерни открито говорят за бъдеще без класическите си димящи изделия. Причината – цигарите са доказано вредни и макар още да не са тотално забранени и глобално консумацията да не спада, те търсят промяна. Големите компании в сектора вече виждат бъдещето си в дигитални продукти без дим и пепел, които да се харесват като iPhone. Но тютюневите гиганти за разлика от автопроизводители и IT компании трябва да се доказват много по-ефективно и убедително. Най-важното е дали новите продукти са по-малко вредни от цигарите.

При всички случаи потребителите се променят – търсят по-здравословен начин на живот и по-високотехнологични и качествени услуги Затова индустриите се променят. В това число и най-забраняваната от Световната здравна организация – цигарената, с нейните годишни обороти от над 800 млрд. долара.

Векът на промяната

Първата версия на промяната е отпреди повече от 10 години и започва с производството на електронни цигари с течен никотин. Въпреки че около 12 млн. от 1 млрд. пушачи по света в момента използват електронни цигари, продуктът засега не става масов, тъй като особено в началото съдържанието на течността или продукта не беше съвсем ясно, а много пушачи не засищаха никотиновия си глад. Сега, макар да има продукти с ясни съставки, изследванията още са противоречиви дали електронните цигари са по-безвредни от класическите. В същото време по препоръка на Световната здравна организация правителствата въведоха множество рестрикции: забрана за пушене в закрити помещения, здравни предупреждения върху цигарените кутии, които заемат все по-голяма площ от тях и са ужасяващо натуралистични в опита си да откажат пушачите от навика им, забрана на рекламата, обособяване на местата за продажба, увеличаване на акциза.

Това – поне засега, не топи видимо броя на пушачите, но все пак в развитите държави намалението е осезаемо. Затова и цигарената индустрия опитва да се синхронизира с тренда за по-здравословен начин на живот – да произвежда продукти, които крият по-малък риск, но пък да се харесват на пушачите колкото стандартната цигара. През последните години повечето световни концерни произведоха един или друг тип електронни цигари, като някои от устройствата са смесени – и с никотин, и с тютюн. Повечето от компаниите разработиха бездимни и без пепел продукти на основата на тютюн и започнаха да инвестират в тяхното усъвършенстване и в клинични проучвания по подобие на тези при лекарствата, за да докажат, че вредата от употребата им е много по-малка. На сайтовете на големите тютюневи компании вече е трудно да се различи какъв продукт точно продават – хай-тек иновация или цигари. Според данни на British American Tobacco – от скоро най-голямата цигарена компания в света след придобиването на Reynolds American, през последните пет години е инвестирала над 1 млрд. долара в създаването на продукти от ново поколение. Групата пусна бездимния си продукт glo в Япония през 2016 г. и го продава като i-glo в Канада и glo iFuse в Румъния. Той е захранван от батерия и използва нагряване на тютюн чрез патрон с тютюнев стик и ароматизирана никотинова течност.

Другият цигарен гигант, Philip Morris, инвестира над 3 милиарда долара в научни изследвания и разработки, като проучванията траят вече 10 години. Продуктът IQOS е нов и подробни данни за големината на бизнеса още няма. Но например отчетът за деветмесечието на Philip Morris показва, че продадените бройки класически цигари падат с 7.6% до 566 млрд. броя, а новите бездимни растат в пъти – от 3.7 млрд. броя през 2016 до 20.5 млрд. за деветте месеца на тази година. Групата вложи 300 млн. долара в гръцкото си подразделение Papastratos, което ще произвежда само тютюневи стикове за IQOS. През тази година компанията планира да утрои производството до 50 млрд. тютюневи стикове и 100 млрд. до края на 2018 г. От Philip Morris казват, че в разработката на IQOS са участвали над 400 учени – генетици, биохимици и инженери, както и 60 швейцарски стартъп компании.

До края на 2018 г. третият гигант в сектора – Japan Tobacco, пък планира инвестиции от 500 млн. долара в разширяването на производствения капацитет на бездимния си продукт Ploom Tech. Свой продукт през ноември ще предложи и корейска цигарена компания.

Пазарната прогноза на Euromonitor е секторът на негорящите цигари да достигне 15.4 млрд. долара през 2021 г. и да представляват 45% от алтернативния пазар на тютюневи изделия при сега заеман дял 17%. За миналата година продажбите им са оценени на 2 млрд. долара, 96% от които от японския пазар. Оптимизмът на всички в индустрията идва именно от примера в азиатската страна. От пролетта на 2016 г. IQOS се предлага масово там и само за малко повече от година продуктът завзе 10% от пазара на цигари. Според Philip Morris 72% от потребителите на продукта са се отказали изцяло от цигарите и са преминали към IQOS.

Време за проучвания

Сега стремежът на цигарените компании е да докажат, че новите продукти са с намален риск за пушачите, ако те се откажат от пушенето на цигари и ги заместят изцяло с бездимни продукти. Само Philip Morris внася 2 млн. страници с резултати от научни изследвания и клинични проучвания в американската Федерална администрация за храните и лекарствата (FDA) и в английската агенция по обществено здраве, в които се показва, че при новия процес, при който е елиминирано горенето, се отделят много по-малко вредни вещества. Това показват и клинични тестове в три държави – Япония, САЩ и Великобритания. Според тях резултатите от кръвните тестове при употребата на новия продукт IQOS и при отказ от тютюнопушене са почти еднакви за най-вредните вещества – въглероден оксид, бензен, акролеин и бутадиен. Целта е здравните институции да изследват независимо резултатите от проучванията.

Бъдещото развитие на пазара на бездимни цигари ще зависи много и от решението на Федералната администрация за лекарствата и храните за IQOS. Тя трябва да се произнесе съвсем скоро дали допуска IQOS до американския пазар.

Според Световната здравна организация досегашните изследвания за бездимните цигари са извършвани и финансирани основно от индустрията и по тази причина са нужни още независими проучвания. Организацията посочва, че според някои учени нагряваните тютюневи продукти не са безвредни и подобни твърдения трябва да бъдат изследвани. В същото време почти всички клинични проучвания на лекарства, включително и постмаркетинговите, когато продуктът е на пазара, се финансират от фармацевтичната индустрия и независими изследвания на други големи пазари почти няма.

От Philip Morris твърдят, че в началото е нормално да има съмнения. “Скептицизмът не ни учудва. Не е нужно да ни вярвате или да приемате всичко казано от нас за чиста монета. Единствено искаме хората да останат отворени за подобни идеи. Погледнете всичко свършено от нас досега и тогава вземете решение”, казва един от водещите учени във Philip Morris – Мойра Гилкрайст, пред Washington Post.

Ако се докаже по-ниският риск, който израз сега самите цигарени компании винаги комбинират с думата “потенциален”, те ще имат възможност да ги предлагат като по-добри заместители на цигарите и ще мотивират пушачите да преминат на тях. Съществува и още едно предимство на новите продукти, което не е без значение за цигарените компании – новите устройства и продукти далеч по-трудно могат да се фалшифицират за разлика от стандартните цигари.

Въпросът за акциза

Междувременно ще се разгори още една битка с правителствата. Тя е за това дали акцизите на новите тютюневи продукти трябва да бъдат толкова високи, колкото на стандартните цигари.

Преди няколко века Наполеон III отбелязва, че тютюнопушенето носи на хазната 100 милиона франка годишно и би го забранил веднага, ако му осигурят толкова доходна добродетел. Оттогава като че ли правителствата продължават да се колебаят между битката за общественото здраве и приходите в бюджета.

Анализ на Кристофър Сноудън в health.spectator.co.uk показва, че във Великобритания краткосрочното въздействие от електронните цигари върху нивата на пушене е повече от седем пъти по-високо от ефекта на пакета от мерки за контрол на тютюна – забраната за пушене на обществени места, забраната на автоматите за цигари, картинните здравни предупреждения и увеличаването на акциза, за да се намали достъпността до цигарите. Националният здравен фонд на страната дори плаща електронните цигари за рискови групи като бременни и онкоболни, които не могат или не искат да се откажат от вредния навик. В крайна сметка Великобритания приема нов план за контрол върху тютюна, в който си поставя за цел да намали тютюнопушенето сред възрастните до 12% през 2022 г., а също отчита ролята на електронните цигари и решава да извърши оценка дали новите тютюневи изделия без горене на тютюна имат потенциал да намалят вредата. В момента се провеждат консултации дали цигарените компании и останалите производители на електронни цигари могат да информират потребителите за по-малкия риск от ползването им в сравнение с пушенето.

В същото време приходите на държавите от акцизи и ДДС от цигари са около 390 милиарда дорлара годишно. Докато за някои от тях тези приходи са незначителна част от около 2-3% от държавните бюджети, в други зависимостта от цигарените акцизи е много висока. Такъв е случаят с България, в която около 8.5% от всички данъчни приходи в консолидирания бюджет – около 2.3 млрд. лв., са от цигари и това е един от най-високите проценти в ЕС. В страните, в които новите продукти се предлагат, в момента подлежат на регистрация или одобрение и на акцизно облагане. Вероятно, ако докажат по-малка вреда или след официалните становища на здравните агенции компаниите ще могат да предоговорят с правителствата облагането с акциз да намалее. Едва ли ще се наложи да пререгистрират продуктите си като медицински изделия, както е в част от европейските държави с електронните цигари.

Първите в България

Първи на българския пазар навлизат Philip Morris. Цената на устройството в останалите европейски страни е около 100 евро, то е достатъчно за над 7000 къса или за около година. При самото пускане на пазара първите устройства са били с отстъпка, на половин цена. Очаква се да има такава отстъпка и за първите клиенти в България. Цената на Heets, както се наричат пълнителите за IQOS, е регистрирана и е 5.50 лв. за кутия, колкото стандартно Marlboro. Първите магазини, в които ще се предлага устройството, ще бъдат в най-големите софийски молове. Ще има и собствени магазини на бранда, но засега от офиса не съобщават къде ще бъдат разположени.

Макар и още да не са в България, глобално всички концерни разработват свои негорящи продукти: BAT през миналата година излезе с glo, Japan Tobacco с Ploom TECH, независими производители също развиват дузина модели.

Източник: www.capital.bg
Автор: Десислава Николова

Leave A Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Close

Cart

Нямате артикули в количката.